Perbandingan Ujian Kemajuan Dan Ujian Kefasihan
Ujian kemajuan
adalah untuk menguji pencapaian dan kebolehan setiap murid dalam
keadaan sebenar. Ia digunakan untuk mengetahui dan menentukan sejauh
mana murid tahu dan berupaya melihat potensi diri. Ujian kemajuan juga
dikenali sebagai pentaksiran autentik.
Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas. Ujian
kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana
pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara iaitu perkara yang diajar
tentang sesuatu tajuk tertentu.
Ujian
ini dapat dijalankan melalui pentaksiran pembangunan iaitu mentaksir
kemajuan menerusi perubahan tingkah laku, sikap, personal dan
pembangunan sosial. Ianya menggunakan skala pemerhatian dan likert. Ia
juga hendaklah berasaskan kepada objektif pengajaran, program
pembelajaran yang telah diikuti oleh murid dan pengetahuan yang ingin
diuji.
Ujian
ini juga dapat dijalankan melalui pencapaian berasaskan persampelan
pemikiran, iaitu yang mengkehendaki murid menjawab soalan, menyelesaikan
masalah, menulis atau menjalankan sesuatu
aktiviti. Melalui persembahan dan pameran juga dapat mengukur tahap
kemajuan seseorang murid atau individu iaitu dengan menggunakan dan
memerlukan kompetensi diri murid tentang menunjukkan kebolehan visual,
persembahan, kemahiran atau lisan.
Melalui
portfolio juga kemajuan sesorang murid dapat diuji iaitu melalui
pencapaian dan kebolehan berteruskan berasaskan koleksi tugasan sebenar ,
hasil lukisan, penulisan, ujian dan kuiz.
Hasil
daripada kemajuan membolehkan guru mengetahui dengan lebih jelas
tentang kemajuan setiap murid dan juga kemajuan darjahnya secara
keseluruhan.
Ujian kefasihan
digunakan untuk menentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu
bahasa. Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan
pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka. Ujian ini dilakukan bagi menentukan setakat mana murid mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa secara keseluruhan.
Ia
berbeza dengan ujian pencapaian kerana ujian kefasihan tidak
berdasarkan kepada sesuatu isi pelajaran sebaliknya menilai kebolehan
global (umum) pada bahasa yang dipelajari murid terbabit. Ujian ini sering digunakan bagi menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dengan kebolehannnya. Ia
dinilai dari segi penyebutan dan pengucapan dengan betul dan
jelas,Intonasi dan nada yang betul,pemilihan ungkapan yang betul,mimik
muka yang jelas sesuai untuk membayangkan sesuatu maksud dengan jelas, posisi tubuh yang betul, pergerakan mata (mata pembaca yang lemah akan berhenti untuk mennyerap perkataan).
Perbandingan Ujian Pencapaian Dan Ujian Bakat
Ujian pencapaian
yang juga disebut sebagai ujian sumatif adalah jenis ujian yang diberi
setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran.
Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya dan juga
untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.
Ia
bertujuan untuk menentukan setakat mana pelajar telah menguasai
kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah diajar kepada mereka. Biasanya soalan-soalan yang dikemukakan pula berkaitan dengan isi pelajaran yang telah diajar sahaja. Pembentukan ujian ini adalah berasaskan sukatan pelajaran.
Ujian
pencapaian adalah berterasakan ujian rujukan norma. Ujian ini bertujuan
untuk mengukur aspek pencapaian akademik, aplitud, sahsiah, minat,
sikap dan sebagainya. Ujian ini juga bertujuan untuk mengukur sejauh
mana sesuatu kumpulan murid atau seorang murid berkenaan telah menguasai
sesuatu topik yang telah dipelajari.
Ujian
pencapaian boleh dijalankan pada akhir kursus atau setelah tamatnya
sesuatu unit pembelajaran atau mengikut penggal atau semester
persekolahan. Ia juga merupakan peperiksaan untuk menentukan penempatan jenis sekolah dan jurusan pelajar.
Ujian bakat adalah ujian untuk menguji tentang kebolehan, iaitu membuat telahan bakat seseorang individu. Ujian
jenis ini adalah khusus untuk menelah prestasi seseorang pelajar dalam
pelajaran atau kemahiran bahasa asing yang akan dipelajarinya. Ia
melibatkan data-data bahasa yang ‘artifical’ yang mengandungi pelbagai
unsur bahasa seperti fonetik, tatabahasa, perbendaharaan kata dan
sebagainnya.
Ujian
bakat bertujuan untuk mengesan bakat seseorang pelajar dalam menguasai
bahasa asing sama ada khusus pada satu-satu bahasa atau secara
keseluruhan.
Ujian
ini juga bertujuan untuk mencungkil bakat dan keistimewaan seseorang.
Kaedah ujian bakat ini sesuai untuk penempatan pelajar dan pemilihan
pengkhususan.
Hasil
ujian direkod dan dianalisis untuk membantu guru memahami masalah
pelajar dan mengenalpasti pelajar yang berbakat untuk mempelajari
sesuatu bahasa dengan cepat.
Perbandingan Antara Ujian Rujukan Norma Dan Ujian Rujukan Kriteria
Ujian rujukan norma
ialah ujian untuk membandingkan pencapaian pelajar. Perbandingan ini
dibuat antara seorang pelajar dengan pelajar yang lain atau antara satu
kumpulan dengan kumpulan yang lain dalam ujian yang sama. Misalnya ujian
PMR, SPM, STPM dan sebagainya.
Ujian
ini juga bertujuan untuk menentukan kedudukan seseorang murid itu di
kalangan murid-murid yang lain. Ujian ini adalah sejenis ujian sumatif.
Aras kesukaran ujian ditetapkan pada tahap 25% mudah, 50% sederhana dan
25% lagi sukar. Kekurangan ujian rujukan forma ialah keputusan ujian
tidak menggambarkan sama ada murid adalah bersedia untuk bergerak
keperingkat yang lebih tinggi atau lebih baik.
Ujian
ini juga tidak sesuai untuk megukur objektif afektif dan psikomotor
contohnya nilai dan sikap adalah bersifat peribadi, oleh itu
membandingkan murid adalah tidak sesuai. Untuk mengukur pembeljaran
psikomotor satu ketetapan keterangan adalah perlu untuk membuat
penghakiman ke atas individu. Ujian rujukan norma lebih menjurus kepada
sikap pilih kasih.
Ujian rujukan kriteria
adalah ujian untuk membandingkan pencapaian pelajar dengan kriteria
yang telah ditetapkan. Ianya tidak melibatkan perbandingan antara calon.
Ianya digunakan untuk menentukan pencapaian individu mengikut piawaian
atau kriteria tertentu yang telah ditetapkan dalam sesuatu bidang dan
kemahiran pembelajaran.
Ujian
ini dijalankan selepas sesuatu kemahiran telah diajar dan keputusannya
digunakan untuk membandingkan kriteria yang telah ditetapkan sebelumnya.
Contohnya, ketetapan atau kriteria telah ditetapkan bahawasanya murid
harus dapat menjawab sekurang-kurangnya 6 soalan daripada 10 soalan
dengan betul tetapi jika murid hanya dapat menjawab 4 soalan dengan
betul maka murid itu dianggap gagal untuk menguasai kemahiran yang telah
ditetapkan.
Ujian
yang dijalankan atau ditetapkan kepada objektif pembelajaran dipanggil
ujian berasaskan objektif atau rujukan objektif. Ujian rujukan kriteria
merupakan salah satu cabang dalam ujian formatif dan oleh itu
memerlukan tindakan pemulihan dan pengayaan
Perbandingan ujian formatif dan ujian sumatif
Perbandingan Ujian Formatif Dan Ujian Sumatif
Ujian formatif
ialah ujian yang dijalankan secara berterusan, iaitu semasa pengajaran
dan pembelajaran sedang dijalankan. Tujuannya ialah untuk mengenal pasti
kelemahan yang wujud semasa pengajaran dan pembelajaran. Dapatan
daripada ujian formatif ini akan memberi maklum balas kepada guru dan
dengan itu guru dapat membaiki dari segi pengajarannya dan memberi
tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbul kesulitan kepada
pelajar.
Oleh
itu ujian formatif adalah penting untuk menentukan sesuatu kursus atau
program itu berkesan dan menepati matlamat yang ditentukan. Ujian
yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi
mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran.
Ujian ini juga bertujuan Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan
murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan
yang wujud.
Ujian ini dapat dijalankan secara formal,iaitu
pentaksiran pensel-kertas yang melibatkan kemahiran bahasa. Dimana
murid perlu menguasai kemahiran membaca dan memahami dan kemahiran menulis,ujian
lisan adalah terkecuali daripada pentaksiran pensel-kertas ianya hanya
melibatkan kemahiran kognitif. Selain itu ujian ini juga dapat
dijalankan secara tidak formal iaitu melalui pemerhatian, soal jawab,
tugasan, latihan.
Ujian ini juga boleh dibuat secara individu atau dalam kumpulan.
Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di bilik darjah
seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap
kebolehan pelajar. Ujian ini dapat
membaiki kelemahan murid serta merta dengan mengulang semula topik
pembelajaran iaitu melalui aktiviti pemulihan,serta menjalankan aktiviti
pengukuhan iaitu melalui aktiviti pengayaan
Ujian sumatif
ialah ujian yang dijalankan di akhir sesuatu kursus atau program, iaitu
selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir
penggal persekolahan. Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan secara
formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu
persekolahan.
Ujian ini bertujuan untuk memperoleh maklumat tentang
pencapaian pelajar pada kursus itu, atau untuk mengetahui setakat mana
keberkesanan program yang telah dijalankan itu. Selain itu tujuan ujian
sumarif adalah untuk mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa
topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian
pelajar.
Ujian
sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan. Contoh ujian sumatif ialah
ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM. Ujian ini dibuat secara formal ianyan melibatkan ujian pensel-kertas dan lisan. Ujian sumatif dijalankan secara berkumpulan biasanya di suatu tempat yang telah ditetapkan.
Selain daripada itu ujian ini adalah bertujuan untuk menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai.
Ujian ini juga memberikan pengiktirafan kepada pelajar dengan pembahagian sijil, hadiah dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment